Онлайн книжарница

вторник, 5 април 2016 г.

Ревю на „Убиецът на шута“ от Робин Хоб


Робин Хоб е авторка, пишеща много красиви описания, граничещи с поезията. В действителност стилът и донякъде наподобява този на Робърт Силвърбърг. Незнайно защо си помислих, че би било добре ако Хоб напише книга в колаборация с Хари Харисън, писател, който определено е много силен в употребата на глаголите.
Главен герой в романа е Фицрицарин Пророка, бивш наемен убиец на краля. От много години насам той е сменил заниманието си и вече е холдър - арендатор на владение. Сменил е дори и името си и сега е известен като Том Беджърлок. В неговата къща се чества Зимния празник. Обаче на веселбата идват странни непознати и се случват необичайни събития...
Магьосническата система в книгата е много оригинална. Нейната най-висша част се нарича Умението, а най-нисшата и степен се казва Осезанието. Познавачите на вълшебства са обособени на котерии. Много интересно, познавателно и любопитно ми беше да чета за измисления от авторката камък-спомен или паметен камък. Всъщност по-голямата част от магическата система не прилича на никоя друга и действително е доста самобитна. Единствено когато Майстор Ясен прекалява с употребата на магия и срещу него са наложени рестрикции, се сетих за Белият съвет на Джим Бъчър и Дневният патрул на С. Лукяненко.
Хареса ми как е обрисуван главния герой. Той вече е на четиридесет и седем години и по принцип изглежда кротък и се държи смирено.
Но все пак понякога в главата му преминават следните мисли:
"Ние винаги обичахме да ловуваме. Старо ехо от вълка, който бях някога и вълка, който все още беше с мен."
Това, което не ми допадна в книгата е прекалено многото наклонен шрифт. Неговата прекомерна употреба е запазена марка в стила на авторката, но лично на мен ми дойде в повече.
На Фицрицарин и Моли се ражда момиченце, което кръщават Пчеличка. Детето е много мъничко в сравнение с останалите деца, но в някои неща вероятно ги превъзхожда неизмеримо...
Хареса ми сцената, в която двайсетгодишна дама се опитва да ухажва, младоликия, запазен добре изглеждащ четиридесет и седем годишен Фицрицарин. Главният герой се опитва да и намекне за истинската си възраст. Госпожицата не се отказва и той и показва жена си, изглеждаща на около 50 години. В сцената има хумор и освен това отлично е обрисувано подмладяващото влияние на магията върху обладаващият я.
Тази книга е едно деликатно, изтънчено и изискано фентъзи, напомнящо творбите на Нанси Спринджър и по-специално нейното произведение "Момчето, което сплиташе гривите на конете".

Купете "Убиецът на шута“ тук:
http://www.bard.bg/book/?id=2042



Няма коментари: